Mat i barnehagen

I Glittre barnehage tilbys alle måltider i barnehagen. Menyen i Glittre er: Frokost: havregrøt hver dag Lunsj: varmmat hver dag Ettermiddagsmåltid: Kokkens rett / brødmat og frukt.

I Glittre er vi opptatt av å skape matglede

- delta på prosessen "fra jord til bord"

- vi dyrker råvarer fra egen prduksjon (kjøkkenhage)

- barna henter egg fra høner, som vidre er med i matlaging

- barna får kjennskap til nye smaker og matvarer

- taktile og sanseopplevelser i matlaging og matematiske erfaringer er (ta på, kjenne på konsistens, lukte, smake, måle, veie, se forskjeller i størrelser).

Vi er opptatt av å servere varmmat som er laget fra bunn, og gjerne med egg/grønnsaker direkte fra barnehagen. Barna er ofte med på matlagingen, og vi er opptatt av at barna skal ha et bevisst forhold til det at maten kommer "fra jord til bord". Vi har egen kjøkkensjef som lager maten som blir servert. Dette gjør at personale skal ha større tilstedeværelse med barna og ikke bort fra avdeling.

Rutiner for mat i barnehagen

Frokost

Fra kl. 8.00 -08:30 er det mulig å få havregrøt til frokost. Kommer barnet etter 08:30 må det ha spist frokost hjemme.

Lunsj

Ca kl. 11 spiser vi lunsj.

Ettermiddagsmat

Ca kl. 14 spiser vi ettermiddagsmat.