Trygg tilknytning- åpne dager

For barn som har fått tildelt plass i august får tilbud (kostnadsfritt) om åpne dager i juni.

6. juni kl.9.30-10.30

8. juni kl.9.30-10.30

9. juni kl. 9.30-10.30

13. juni kl. 9.30-10.30

15. juni kl.9.30-10.30

21. juni kl.9.45- 11.15 (inkl. Lunsj til barna) Foreldre (og barn) er på informasjonsmøte fra 10.30-11.

Trygg tilknytning

Vi har blitt inspirert av Jåttåmodellen som vektlegger i mye større grad foreldrenes betydning for barnets tilvenning. Foreldrene er til stede med barnet i minst tre hele dager i barnehagen. Her har foreldrene ansvaret for barnet mens det stelles, når det spiser, sover, leker, bleieskift og under aktiviteter. Tilknytningspersonen i barnehagen er til stede sammen med forelderen, eventuelt foreldrene, og tilknytningspersonen observerer hvordan barnet reagerer, og likeså hvordan foreldrene møter barnet.

Etter hvert blir barnet kjent med tilknytningspersonen, og denne overtar mer og mer av omsorgen for barnet. Forelderen er fortsatt med, og hjelper gjerne til med praktiske oppgaver i barnehagen. På denne måten blir forelderen også mer kjent med barnehagens organisering, og oppnår både mer realistiske forventninger og større grad av trygghet. Dette får store positive ringvirkninger for det videre foreldresamarbeidet, noe som igjen fører til større trygghet for barna.