Mangfold av naturopplevelser

I Glittre introduseres barna for forskerfrø i barnehagen. Forskerspiren er et hovedområde i naturfag som handler om praktiske aktiviteter og utforskende arbeidsmetoder. Dette er tanker som også står sentralt i barnehagen.

Frøet kommer før spiren og det har enormt potensial. Barna får kjennskap til hvordan små frø blir til planter. I år plantes det for fullt i vår enorme hage i Glittre. De ulike avdelingene har selv ansvar for dyrkning og stell løpet av vår og sommer, og til sist i prosessen skal det høstes og avsluttes "fra jord til bord".

I Rammeplanen for barnehagen (2017) står det (side 52):

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.